Misverstanden, ruzies en zelfs oorlogen ontstaan vaak door verkeerde communicatie. Prive, zakelijk of gewoon om ergens over te zeuren.
Zeuren? Ja zeuren!
Onlangs las ik een column van Rob Scheepers waarin hij aangaf na elke publicatie mails te krijgen van mensen die er iets van vonden. Meestal waren ze het er dan niet mee eens…
Waarom vroeg hij zich terecht af: je hoeft de column toch niet te lezen, maar als je dat dan toch doet, waarom dan een zure reactie sturen?
Zo las ik onlangs een artikel van iemand die gevallen was over een losliggende stoeptegel. Ontzettend vervelend natuurlijk, maar waarom heeft niemand dat gemeld bij de gemeente? Hoeveel mensen zijn er langs gelopen of misschien wel bijna over gestruikeld.
De krant schreef er een artikel over en in de gemeenteraad werden er vragen over gesteld.
Buitenbeter is een geweldige app om dit door te geven aan de gemeente waar je woont en ik kan zeggen dat in de gemeente Bladel dit dan meestal binnen een paar dagen verholpen is.
Communiceren aan de voorkant dus in plaats van achteraf! Voorkomt een hoop ellende.
Vragen naar de bekende weg is een vorm van communicatie die je vaak binnen de politiek tegenkomt. Vaak is dit een vorm van stemmingmakerij die men doet om zieltjes te winnen.
Ik word regelmatig aangesproken door inwoners die me vragen of ik ze ergens mee kan helpen. Of dat ze iets dat de gemeente wil gaan doen niet begrijpen.
Dan is het makkelijk om mee te praten, maar ik kies liever voor het eerlijke verhaal.
Ook dat is communiceren!
Dat is de reden dat ik al jaren actief ben bij Bladel Transparant.
Bladel Transparant plaatst al jaren zeer regelmatig columns (in het verleden ook mooie cartoons) om te communiceren met de inwoners. Zoals al zo vaak gezegd: wij zijn er voor de inwoners en niet andersom!
Mooi om te zien dat inmiddels meerdere partijen binnen de Bladelse politiek dit ook zijn gaan doen. Beter goed gejat dan slecht verzonnen toch?
De laatste vorm van communicatie die ik wil benoemen en waar ik me echt aan erger, is die van sommige (belangen)verenigingen. Naar de achterban (vaak leden) vertellen ze dan gekleurde verhalen over hoe slecht de gemeente wel niet is. Of ze willen er nog meer uithalen onder het mom “de gemeente betaalt toch wel”.
Die mensen wil ik duidelijk maken dat “de gemeente” bestaat uit alle inwoners en dat de extra kosten door alle inwoners betaald worden. Ook de eigen leden dus.
Ik begon mijn column met te zeggen dat verkeerde communicatie misverstanden, ruzies en oorlogen kan veroorzaken. Laten we in Bladel dus vooral goed blijven communiceren met elkaar. Maken we onze gemeente (nog) mooier!
Dick Zumker
Raadslid Bladel Transparant